دوره آموزشی انتظار و مهدویت
برگزاری دوره آموزشی انتظار و مهدویت
طی فراخوان دفتر آموزش و پژوهش استانداری، همزمان با طلیعه ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) و به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج)، سازمان جهاد کشاورزی و ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان، همایش علمی ویژه خواهران با موضوع “انتظار و مهدویت” با محوریت تبیین نقش خانواده در جامعه مهدوی با حضور خواهران کارمند و با الویت خواهران عضو حلقههای صالحین پایگاه مقاومت بسیج در مورخ 1/11/91 در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام حمیدرضا داودوندی پیرامون مباحث مهدویت و وظایف جامعه منتظر برگزار گردید.
حجت الاسلام حمیدرضا داودوندی اظهار داشت: آنچه شیعه را حفظ کرده امید به آینده و انتظار است. بسنده کردن به وضع موجودخلاف فرهنگ انتظار است، مکتب انتظار مکتب پویایی و بالندگی است و توقف درآن جایی ندارد. وی با تبیین کاربردهای انتظار و اعتقاد به مهدویت یادآور شد: اگر در این عرصه به اندازه کافی مجاهده نکنیم خیانتی که به ما نسبت داده خواهد شد، از خیانتهایی که به دشمنان نسبت داده شده است، بیشتراست.
حجت الاسلام والمسلمین داودوندی تاکید کرد: با وجود کارهای انجام شده برای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت هنوز در این عرصه دچار خلاء و کاستی هستیم و از این رو باید به فکر راه حل باشیم.وی همچنین با اشاره به فلسفه مهدویت، انتظار مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را اقتدا و بیعت با او و سرسپاری به فرمان منجی الهی دانست و اظهار داشت: انتظار امام عصر،سنگربانی عقیده، مرزبانی اندیشه و مبارزه در راه پاسداری از حریم دین و ولایت است. انتظار فرج، كار، حركت و تلاشی هدفمند است و با بیهدفی، سكون و تنآسایی سازگاری ندارد. مگر میشود در انتظار سرسبزی روزگاران بود و در فصل برگریزان، از پا نشست؟ وی، منتظر را، تلاشگری نستوه كه برابر هر انحرافی میایستد تعریف کرد و افزود: منتظر با الهام از شیوه و آیین امام و مقتدای مورد انتظار خویش، در راه اصلاح خود و جامعهاش به جهاد و مقاومت میپردازد.
وی ادامه داد: بحث از انتظار و موعودی از سلاله آخرین پیامبر الهی از آن زمان كه فرشتگان الهی به امر خدا، در برابر حضرت آدم علیه السلام سر به سجده فرود آوردند، به میان آمد. و از آن زمان، انتظار و دعوت به انتظار،وظیفه تمام فرستادگان الهی شد. آن زمان كه لوط، برابر فاسدان قوم خود قرار گرفت و گفت: «كاش برای مقابله با شما قدرتی داشتم یا به تكیهگاهی استوار پناه میجستم» اندیشه انتظار قائم، در روح و جانش جاری بود.چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت لوط علیه السلام این سخن را نگفت، مگر برای تمنای دسترسی به قدرت قائم ما. و آن تكیهگاه استوار، چیزی نبود، جز استواری و توانایی یاران او.
داودوندی افزود: انتظار، در زمان غیبت و در زمان عدم حضور ظاهری امام در جامعه، به نوعی، اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم است و همین انتظار موجب میشود ارتباط شیعیان با امامشان ـ اگرچه به صورت ارتباط قلبی و معنوی ـ حفظ شود. وی با طرح این سوال که بهراستی منتظر واقعی كیست؟ اذعان داشت: منتظر واقعی، كسی است كه به امامش معرفت داشته باشد؛ یعنی اعتقاد به ولایت و معرفت به شخصیت او. اعتقاد به ولایت، تعهد و پیمانی است كه جز با اطاعت كامل نمیشود. كسی منتظر واقعی است كه علاوه بر خودسازی به دیگرسازی نیز بپردازد، تا از این طریق، زمینههای ظهور آن حضرت را فراهم سازد.
این مبلغ مذهبی و استاد حوزه قم خاطرنشان کرد: پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پیش از اینكه ستاره پرفروغ امامت امامان علیهم السلام طلوع كند، برترین جهاد امتش را انتظار فرج دانسته است؛ زیرا انتظار فرج، انتظار جهاد و انقلابی عظیم بر ضد تمام ظلمها و جنایتها و اجرای عدالت به تمام معنا در سراسر جهان است. چنانکه حضرت علی علیه السلام در حدیثی فرموده است: كسی كه در انتظار اقامه نماز به سر برد، در طی زمان انتظارش، در حال نماز به شمار میرود.
وی اضافه کرد: پس كسی كه در انتظار اقامه دین حق و برپایی دستورهای الهی در سراسر جهان است، چه پایگاه و منزلتی دارد؟ در زندگی ظاهری دنیا، هر امام، در عصر خود به حمایت و یاری پیروان و شیعیان خود نیاز دارد. امام، اگر علی علیه السلام هم باشد، اگر حمایتگری نیابد و شاهد خیانت دوستان باشد، مجبور به خانه نشینی است، تا چه رسد به امامی كه در غیبت بهسر میبرد و انقلاب بسیار عظیمی در پیش دارد كه فقط با حمایت پیروان و شیعیانش تحقق خواهد پذیرفت.
حجتالاسلام و المسلمین داودوندی در ادامه با بیان اینکه از نظر اسلام و نزد خداوند متعال هیچ کانونی مانند خانواده مورد توجه قرار نگرفته است،تصریح کرد: این کانون دو رکن اصلی یعنی مرد و زن دارد که گرم بودن کانون خانواده عامل نشاط و رشد و بالندگی فرزندان نیز هست. این کارشناس دینی با اشاره به خصوصیات بندگان شایسته و کامل گفت: فرزندان این افراد مایه عزت و آبرویشان میشود؛ البته در خانوادههایی که زوجین برای رسیدن به رشد و کمال خانواده حساس هستند. زن جلوهای از جمال، محبت، خلاقیت و ربوبیت الهی و رکن اساسی در تعلیم وتربیت است. اگر زنان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از آن بکوشند فرایند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم مانده و بخوبی پیش میرود.
داودوندی با بیان اینکه زن و مرد در کانون گرم خانواده به مثابه لباسبرای هم هستند، گفت: یکی از دلنگرانیهای خانواده، حساسیت خاص به مسئله نماز بوده و اقامه نماز یکی از بزرگترین رسالت های انبیاست و انسان باید درسختیها و مشکلات همچون ائمه به نماز پناه ببرد. وی افزود: منفورترین موجود نزد خداوند، آدم بینماز است؛ آغاز حسابرسیخداوند از نماز است که اگر قبول شود، بقیه اعمال نیز قبول میشود.
دادوندی در ادامه اظهار کرد: مسئله امام عصر(عج) از مسائل مهم جهان اسلام است که پیامبر خاتم فرمودند هر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است و اگر یک لحظه زمین از حجت خدا خالی باشد، اهلش رافرو میبرد. این استاد حوزه و دانشگاه همچنین یادآور شد: تمام ادیان و مذاهب الهی وغیرالهی منتظر یک منجی هستند و شیعه انتظار امام حی و حاضر را میکشد وما برای زمینه سازی تعجیل در ظهور حضرت مسئولیتهای فردی و اجتماعی زیادی داریم