جامعه خلاق و پویای فکری, محتاج به یافتههای پژوهشی است.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری سمنان در گفتگو با این خبرگزاری اظهار داشت:
جامعه خلاق و پویای فکری, محتاج به یافته های پژوهشی است.
با توجه به برگزاری هفته پژوهش و فناوری از تاریخ بیست و دوم آذر ماه الی بیست و هشتم آذرماه، پیرامون پژوهش و ضرورتهای آن گفتگویی با آقای محمدرضا رضوانی مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری سمنان انجام شده است که متن گفتگو به شرح زیر از نظر خوانندگان عزیز میگذرد.
ایسنا_ ضمن تبریک و گرامی داشت هفته پژوهش به جنابعالی، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف بویژه در سالهای اخیر و انتظار معظمله از گروههای مختلف جامعه مبنی بر توجه به پژوهش، ناظر به چه ضرورتهایی است.
رضوانی_ ابتدا لازم میدانم گرامی بداریم مجاهدتهای علمی دانش پژوهان و محققان عزیز ایران اسلامی بویژه هم استانیهای عزیز که با تلاش و مجاهدتهای علمی خود زمینه ساز اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی عرصهها هستند. در ارتباط با ضرورتهای پژوهش باید به این مهم اشاره شود که فاصله و تفاوت بین کشورهای پیشرفته با کشورهای کمتر توسعه یافته، به عامل تحقیق و پژوهش وابسته است و یکی از عوامل اصلی بشمار میآید و امروز در مباحث پیشرفت و توسعه، اندیشه و تفکر، منبع قدرت و ثروت تلقی میشود. از نگاه دیگر، جامعه خلاق و پویای فکری محتاج به یافتههای پژوهشی است و این امر مستلزم تقویت نهضت نرم افزاری و تولید علم است که مورد تاکید مقام معظم رهبری میباشد.
مهمتر از آنچه که بیان شد، در تبیین استراتژی و اهداف بلند مدت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اسناد برنامهای کشور بخصوص سند چشم انداز بیست ساله کشور و نیز تاکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغیه سند فوق و سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه در بخش امور علمی و فناوری، به الزاماتی اشاره شده است که در راستای تحقق اهدف تعیین شده باید تلاش علمی در سطح وسیع و در زمینههای مختلف انجام شود.
بر اساس الزامات فوق کشور ما در افق 1400 باید توسعه یافته و برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی باشد. باید به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت در برنامه پنجم دست پیدا کنیم، باید ارتباط موثر بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی با صنعت و بخشهای مربوطه در جامعه ایجاد شود. بنابر این الزامات و بایدها ما را در مسیر فعالیتهای تحقیقی و پژوهش محور قرار میدهد و لازم است برای تحقق اهداف تلاشهای گسترده علمی و تحقیقی انجام شود.
ایسنا_ با توجه به اهمیت و ضرورتی که اشاره داشتید چه استراتژی و یا چه بسترهایی برای دستیابی به اهداف تعیین شده باید فراهم شود ؟
رضوانی_ به نظر میآید برای رسیدن به آرمانها و اهداف پیش بینی شده ، باید در توانمندسازی بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی برای مشارکت در تولید علم برنامهریزی شود و این امر مستلزم تحول در ساختار آموزش و پژوهش است. چرا که ساختار نظام آموزش و تحقیقات کشور ضمن آنکه گویای اهمیت و توجهی است که در آن کشور برای تحقیق و پژوهش و برای محققین و پژوهشگران قایل میشوند، نظارت، مدیریت و هدایت تحقیقات و مطالعات برای دستیابی به اهداف امکان پذیر و عملی خواهد شد. سیاستها و دستورالعملها در چارچوب ساختار بیان می شود، سهم و نقش هر یک از نهادهای تحقیقاتی و آحاد جامعه مشخص می شود. علاوه بر این باید برای رسیدن به اهداف علمی به اولویتهای پژوهشی توجه شود بطوریکه پژوهشهای کاربردی و پژوهشهای تقاضا محور هدفگذاری شود. باید کاربردی ساختن نظریهها و بکارگیری یافتههای پژوهشی مورد توجه باشد و باید بهرهگیری از علوم دینی ومعرفتی و ایجاد ارتباط و پیوند بین علوم دینی و علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد.
ایسنا_ وضعیت استان را در حوزه پژوهش چگونه ارزیابی می کنید ؟
رضوانی_در ارزیابی جایگاه علمی و تحقیقی شاخصهای مختلفی مطرح هستند که از جمله شاخص سرانه تولید علم ، تعداد مقالات علمی و پژوهشی و انتشار یافته مطابق با استانداردها، سرانه تالیف کتب دانشگاهی، سرانه جمعیت دانشجویی و پژوهشگر را میتوانیم اشاره کنیم. استان سمنان در زمینه شاخصهای مذکور و در مقایسه با سطح کشور از رتبه های بالایی برخوردار است . بعنوان مثال شاخص جمعیت دانشجویی در استان با وجود قریب به 50 مرکز علمی و دانشگاهی و حوزوی و بیش از 90000 دانشجو و طلاب سه برابر متوسط کشوری است و با توجه به زیر ساختهای آموزشی استان ، ظرفیت 120000نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و در افق بلند مدت پیش بینی شده است و یا در سرانه تالیف کتب دانشگاهی دانشگاههای سمنان و دامغان سالهای اخیر رتبه یک رقمی را داشتهاند. حضور فعال پژوهشگران و مخترعان استان در دومین جشنواره ملی علم تا عمل و ارائه دستاوردهای پژوهشی در جشنواره و انتخاب استان سمنان بعنوان استان برتر گویای ظرفیتهای علمی و تلاش علمی در استان است .
ایسنا_ آقای رضوانی نظرات تکمیلی و پایانی شما را برای ضرورتهای جامعه پژوهش محور بشنویم.
رضوانی_ ظرفیتهای علمی در استان سمنان به برکت انقلاب اسلامی یک ظرفیت فوق العاده است و امروزه بیشتر مراکز آموزشی استان پژوهش محور هستند و بر همین اساس بعد از استان تهران دومین استان برخوردار از دو پارک علم و فناوری است. اما با همه ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی که اشاره شد باید توجه داشته باشیم که علم و دانش همانند سایر بخشها و فعالیتها در رقابت است و استان سمنان که از سبقه علمی و فرهنگی برخوردار است باید همه آحاد و همه نهادها و بویژه دانشگاهیان و دانش پژوهان با تلاشها و فعالیتها در حفظ این رتبه و افتخار و ارتقاء سهم استان در تولید علم و دانش کشور و در تحقق برنامهها و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مجاهدت نمایند و فرمایش حضرت علی علیه السلام را در جامعه تجلی بخشیم که فرمودند: هیچ کوششی ارزشمندتر از تحقیق نیست.